10 Şubat 2013 Pazar

Anne-babalara öneriler..




Annelikhayatim.com sitesinde görmüş olduğum Psikolojik Danışman Derya Özkaya'ya ait Anne-Babaların Çocuk Yetiştirmelerine yönelik tavsiye niteliğindeki yazısını çok beğenmiştim. Siz değerli takipçilerimle de bu maddeleri bloğumda paylaşmak istedim. Bu maddelerin birçoğu aslında bildiğimiz kurallardan oluşuyor ancak özellikle sonda üçüncü madde benim en etkilendiğim madde oldu. Çünkü şu zamana kadar yapmış olduğum gözlemlerimde pek çok ailenin bu maddeye özen göstermediğini, hatta tam tersini yaptıklarına da şahit oldum. Bu yazıyı da, hiçbir şey için geç kalmamak, davranışlarımızda doğru olanı uygulamak ve bu doğruları kendimize hatırlatmak ve de yapmış olduğumuz hataları düzeltmeye çalışmak için bloğumda paylaşmak istedim. Bu yazının birçok anne-babaya ve benim ve eşim gibi ileride çocuk sahibi olmak isteyen tüm anne-baba adaylarına çok faydalı bilgiler vereceğini düşünüyorum. Siz değerli okuyucularımın da eklemek istediği ve yorumda bulunmak istediği maddeler var ise, bunları benimle paylaşabilirseniz çok sevinirim :) Ayrıca, Annelikhayatim.com sitesine ve bu sitede yazılarını bizlerle paylaşan tüm uzmanlara buradan teşekkür etmek istiyorum.

Anne-Babalara Öneriler (Annelikhayatim.com sitesinden alıntıdır)
  •  Çocuklarınızı gerçekten dinleyin ve bunu ona gösterin ; çocuğunuzu dinlerken tv izlemeyin , gazete okumayın , başka işlerle meşgul olmayın. Konuşurken göz  teması kurun , çocuğun yüzüne bakın , aynı hizada olmaya dikkat edin.
  • Çocuğunuzun yanında eşinizi asla kötülemeyin ve  eleştirmeyin ; anne-baba,  eşlerine olan kırgınlık eleştiri içeren davranış ve  sözlerini çocukların yanında yapmamalı . kendi kırgınlığınıza çocuklarınızı ortak etmeyin. Çocuk anne babanın birbirini kötülemesini istemez, birbirini sevip beğenmesini ister.
  • Çocuğunuza eşinizle mutlu olduğunuzu söyleyin  ve  davranışınızla da  bunu gösterin .Kızgınlık anında annen-baban beni üzmek için yapmadı ,kötü niyeti yoktu diyebilirsiniz.
  • Sizin de çocuğunuzun da istediğinin olacağı çözümler üretmeye çalışın ; çocukların her zaman sorunlara , sizin göstereceğiniz çözümlerden başka çözümleri vardır. Çocuğunuza  beklediğinizin ne  olduğunu söyledikten sonra , onunda  beklentisinin başka olduğunu bildiğinizi ve bu yüzden de oturup her iki tarafında  istediğinin olabileceği ortak bir çözüm bulmaya çalışın.
  • Çocuklarınıza sözlerinizle değil davranışlarınızla örnek olun ; çoğu zaman anne babalar çocuklarına öğüt verirler  şöyle yapmalısın ” , ” bu işin doğrusu bu ” , ” böyle  davranmanı istemiyorum ” v.s. Çocuk sözlerle anlatılanlardan çok davranışlarla  vereceğiniz mesajları almaya açıktır.
  • Kendi çözümlerini kendisinin bulacağı dinleme metoduyla onu dinleyen  ; yorum yapmanız gereken bir şey anlattığınızda ” hmm anlıyorum , evet sonra ” gibi devam sağlayacak sözcüklerle çocuğu sonuna kadar  dinlemeniz gerekiyor ; çünkü amacımız çocuğun görmesi gereken noktaya kendiliğinden gelmesidir.
  • Çocuklarınızla sen dili ile ben dili ile konuşun ; örneğin ” sen tembelsin ,çalışmıyorsun ,sorumsuzsun (sen dili ) yerine , çalışmadığın zaman ben üzülüyorum , çünkü haketmediğin halde kötü not almış oluyorsun ( ben dili ) kullanmalı
  • Çocuğunuzun olumlu yönlerini ve  başarılarını ön plana çıkarın.
  • Çocuklarınızı kardeşleriyle ve  arkadaşlarıyla kıyaslamayın. Kıyaslamak reddetmektir.
  • Başkalarının yanında  çocuğunuzun daima olumlu özelliklerini anlatın. Bizimki çok tembel , oğlum-kızım çok yaramaz , bizi hiç dinlemiyor teyzesi  v.b. ifadelerle çocuğun olumsuz özelliğini yoğunlaştırmış ve kendimizi de kötü hissetmiş oluyoruz.
  • Çocuğunuzun annesini-babasını kötülemesine , eleştirmesine yada onların hakkında olumsuz konuşmasına izin vermeyin ve  asla ” sana katılıyorum “, “çok haklısın ” , ” baban hep böyledir ” v.b. demeyin ; onun yerine  babanın  yorgun olabileceği başka şeye canının sıkıldığını  aslında onun böyle bir kişi olmadığını vurgulayın.
  • Çocuğunuzun aldığı sonuçları değil çalışmasını ve gayretini ödüllendirin ; biz onları iyi sonuçlar alırlarsa ödüllendiririz , gayretleri ,çalışkanlıkları sonucu yansımıyorsa göz  ardı ederiz ; hatta ödül şöyle dursun ,kızarız bile. Unutmayın çocuğunuz her şeyi başarmak zorunda değil.
  •  Çocuğunuzun akıllı ,iyi niyetli , güzel olduğunu dile getirin.
  • Çocuğunuzu koşulsuz sevin ; başarılı olursan seni severim , istediğim gibi olursan seni severim v.b. ifadelerden kaçının. Çocuklarınızı koşulsuz  severseniz , onlara da hem kendilerini hem de insanları koşulsuz sevmeyi öğretirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder